امروزه یکی از معتبرترین و بهترین معرفهای کسبوکارها، سایتها می باشند و شما به ندرت می بینید که کسبوکاری از این امکان برای بیشتر دیده شدن استفاده نکرده باشد. این صفحات مجازی به راحتی معرفی کنندهی تجارت شما به نقاط گوناگون جهان هستند بدون آنکه شما هزینههای گزافی را بپردازید. بهتر است قبل از هر چیز، شما هدف خود از طراحی سایت را مشخص نمایید.
اگر شما سایت را تنها برای معرفی کاتالوگ محصولات و کسب و کار خود و یا ارتباط با کاربران می خواهید، وب سایت شرکتی، مناسب شما می باشد، اما اگر می خواهید به کمک وب سایت، محصولات خود را به صورت آنلاین بفروشید، وب سایت فروشگاهی مناسب شما است . در ادامه به صورت مفصل به تفاوت سایت فروشگاهی و شرکتی می پردازیم. پس با ما همراه باشید:
تفاوت سایت فروشگاهی و شرکتی
1- اصلی ترین تفاوت سایت فروشگاهی و شرکتی در نوع کاربری آنها می باشد. سایت فروشگاهی بیشترین تمرکز را بر روی فروش محصولات دارد، در حالی که تمرکز سایت شرکتی بیشتر بر روی معرفی، تبلیغات و برندسازی می باشد.
2- سایت شرکتی در مقایسه با سایت های فروشگاهی اهداف وسیع تری از جمله، توسعه کسب و کار، تبلیغات و بازاریابی، برند سازی و ارتباط با رقبا تجاری را پیگیری می کنند.
3- سایت شرکتی باعث افزایش اعتبار کسب و کار شما می شود، اما سایت فروشگاهی باعث افزایش فروش شما می شود.
4- در وب سایت فروشگاهی اهمیت بالاتری نسبت به امنیت در وب سایت شرکتی دارد، زیرا در وب سایت فروشگاهی کاربر می خواهد از امنیت خرید خود مطمئن شود.
5- سایت شرکتی بستری برای معرفی محصولات و خدمات می باشد در حالی که وب سایت فروشگاهی بستری برای فروش آنلاین و کسب درآمد مستقیم طراحی شده است.
6- لازم است که سایت فروشگاهی به صورت مداوم بروزرسانی شود و قیمت محصولات به روز شوند اما معمولا سایت شرکتی چند ماه یک بار نیاز به بروز رسانی دارد.
7- قابلیت سایت های فروشگاهی هم بیشتر از سایت های شرکتی است زیرا سایت فروشگاهی به روش های ارسال محصولات، پرداخت آنلاین و جزئیات بیشتری نیاز دارد، و با توجه به قابلیت های سایت فروشگاهی، هزینه طراحی این سایت نسبت به سایت شرکتی نیز بیشتر می باشد.
سایت فروشگاهی
امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفادهی گستردهی بشر از فناوری ها، سایتهای اینترنتی بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار گرفته است. از طرفی نیز زمان بر بودن خرید حضوری و در دسترس نبودن فروشگاهها در شهر و یا محل زندگی سبب شده که افراد خریدهای اینترنتی را به خریدهای حضوری ترجیح دهند. سایتهای فروشگاهی این فرایند را برای افراد سادهتر و جذابتر کرده اند. از طریق سایتهای فروشگاههایی می توانید در کوتاهترین زمان نیازمندیهای خود را خریداری نمایید.
ویژگی های سایت های فروشگاهی
یکی از عوامل تاثیرگذار در موفقیت کسبوکارهای اینترنتی، نحوهی معرفی آنها می باشد که باید از نظر محتوای متنی، طراحی قالب و … برای مخاطبان جذاب باشد. در واقع لازم است که یک سایت ویژگیهایی داشته باشد تا از سایر رقبای خود متمایز شود:
1- سادگی در طراحی
آنچه در طراحی سایت فروشگاهی بیشترین اهمیت را دارد، سهولت در استفاده آن می باشد. کاربر باید بتواند با محیط سایت به راحتی ارتباط برقرار کند و با پیچیدگیهایی در جستجوی محصول روبرو نشود. این فاکتور در جذب مخاطب بسیار تاثیرگذار می باشد.
2- امنیت فروشگاه
میزان اعتمادی که کاربران به فروشگاه اینترنتی دارند، بهانهای برای جذب مشتریان همیشگی خواهد بود. خرید از فروشگاه اینترنتی مستلزم وارد کردن مشخصات و اطلاعات حساب بانکی افراد میباشد. پس مهمترین ویژگیهای سایتهای فروشگاهی، امنیت درگاههای اتصال آنها به سیستم بانکی می باشد. فروشگاه اینترنتی باید ویژگیهای امنیتی از جمله، گواهینامه SSL، فایروال و سامانه احراز هویت را برای افزایش امنیت سایت خود فعالسازی نمایند.
3- ارتباط آنلاین با مشتری
برقراری ارتباط با مشتری هم در سایتهای فروشگاهی اهمیت بالایی دارد. کاربر باید بتواند در حین خرید ابهامات خود را از طریق ارتباط با اپراتور رفع نماید. اگر سایت در این بخش ضعیف عمل نماید، اعتماد مشتریان خود را از دست میدهد.
کیفیت محصولات، پرداخت به موقع، ایجاد لیستی از کالاهای محبوب و پیشنهادات به روز نیز از دیگر ویژگیهای سایت های فروشگاهی می باشد که موفقیت کسبوکار شما را تضمین میکند.
سایت شرکتی
در ادامه برای درک بهتر از تفاوت سایت فروشگاهی و سایت شرکتی، به معرفی سایت شرکتی و ویژگیهای آن خواهیم پرداخت. هر شرکتی برای پیشرفت نیاز به معرفی حیطهی شغلی خود دارد. سایت شرکتی بستری مناسب برای معرفی شرکتها، اهداف، خدمات و محصولات آنها می باشد. طراحی و محتوای متنی این سایتها به مراتب حرفهایتر از سایتهای فروشگاهی می باشد. اصولا سایتهای شرکتی معرف اعتبار و ارزش کسبوکار آن شرکت می باشند و کاربران برای کسب اطلاعات مربوط به یک شرکت، به دنبال نام آن در فضای وب میگردند. شرکتهایی که از دنیای فناوری برای معرفی خود بهره میبرند، به مراتب موفقتر از سایر شرکتها خواهند بود.
ویژگی های سایتهای شرکتی
سایتهای شرکتی هم مانند دیگر سایتها نیازمند اصول و استانداردهای خاصی هستند. جذابیت ظاهری، پرمحتوا بودن دو ویژگی مهمی است که لازم است در ساخت سایت شرکتی لحاظ شود. به عبارت بهتر ظاهر، چیدمان و محتوای سایت باید به گونه ای باشد که ذهن مخاطب را در آن صفحه نگه دارد. سازمان بندی سایت باید به سادگی انجام شود و چکیدهی روشنی از فعالیتها و اطلاعات تماس شرکت نیز باید در صفحهی اصلی و جلوی چشمان مخاطب قرار گیرد تا مخاطب به راحتی به آن دسترسی داشته باشد. احترام به نظرات مشتریان و حفظ ارتباط با آنها از طریق پاسخگویی تلفنی هم از فاکتورهای مهمی است که در وبسایتهای شرکتی معتبر باید به آن پرداخته شود. همچنین سرعت بالای سایت، پشتیبانی فنی قوی، انتخاب دامنهی مناسب با نوع کسبوکار و تطابق با مرورگرها نیز از ویژگی های مهمی است که باید برای یک سایت شرکتی حرفهای مورد توجه قرار داد.
مزایا ی سایت فروشگاهی
تفاوت سایت فروشگاهی و شرکتی را می توان با برشمردن مزایا و معایب این دو گروه نیز مشخص نمود:
در دنیای امروز با توسعهی سایتها، طراحی یک سایت فروشگاهی در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه امکان پذیر می باشد.
امکان خرید در هر ساعت از شبانه روز از سایت های فروشگاهی امکان پذیر می باشد.
با بررسی روند خرید مشتریان در سایت، میتوان از تقاضای عمدهی آنها مطلع شد و به شکل هوشمندانهای کسبوکار خود را رونق داد.
ارتباط مستقیم با مشتریان واقعی و حذف واسطهها در این فروشگاهها سبب میشود که محصولات با قیمتهای متعادلتری به دست مشتریان برسد.
با رعایت اصولی نظیر سهولت در خرید و تحویل سریع محصولات، می توان رضایت و اعتماد مشتریان را جلب نمود و باعث افزایش فروش شد.
مزایای سایت شرکتی
سایتهای شرکتی نیز در مقایسه با سایت فروشگاهی، مزایای ویژه ای دارد:
اولین و مهمترین مزایای سایتهای شرکتی، دسترسی به مخاطبان گسترده فارغ از محدودیتهای مرزی است.
عموما افراد پیش از مراجعه و یا تماس با شرکت شما، از سایت شرکت شما می توانند بازدید کنند. شما با داشتن یک وبسایت حرفهای می توانید نظر مشتریان بیشتری را نسبت به خود جلب کنید و آنها را به ارتباط با شرکت خود ترغیب کنید.
سایت شرکتی در تمامی ایام هفته و 24 ساعت شبانهروز در دسترس هستند و این خود عاملی برای هرچه بهتر شدن کسبوکار شما خواهد شد.
شما با استفاده از بستر وب، میتوانید به راحتی اطلاعات کسبوکار خود را منتشر سازید. به این ترتیب کاربران می توانند به راحتی به شما متصل میشوند.
امکان بهروز رسانی اطلاعات و تبلیغات نامحدود برای مشاغل در این سایت ها فراهم شده است و هزینهای که بابت تبلیغات در این فضا میپردازید در مقایسه با بنرهای تبلیغاتی گسترده بسیار ناچیز می باشد.
ثبت یک وبسایت شرکتی تنها برای کسب درآمد نمی باشد بلکه یک روش اساسی برای محافظت از نام تجاری و کسبوکار شما نیز خواهد بود.
هزینهی یک سایت شرکتی بسیار ناچیز است. اما بازدهی آن می تواند بسیار چشمگیر باشد.
لینک شدن به سایر سایتها و استفاده از امکان بازاریابی، ایدهی موثری برای مطرح شدن برند شما در بین کاربران می باشد.
سایر تفاوتهای سایت های فروشگاهی و شرکتی
سایتهای فروشگاهی و شرکتی هرکدام به طور مجزا دارای امکاناتی هستند که منجر به پیشرفت شغلی آنها میشوند. از طرفی هم تفاوت سایت فروشگاهی و شرکتی در قابلیتها و امکاناتی است که به کاربران عرضه میکنند.
از جمله امکانات سایتهای شرکتی میتوان به بخشی پیشینهی سایت شرکت اشاره کرد، که مخاطبان میتوانند با نحوهی تاسیس شرکت، مجموعهی فعالیتهای آنها از آغاز تاکنون و مسیر پیشرفت آنها آشنا شوند.
سایتهای شرکتی مقالات و مراجع علمی و تحقیقاتی ارائه می دهند که این مهم می تواند باعث ارتقای اعتبار شرکت شود. سایتهای فروشگاهی نیز می توانند این مورد را اضافه کنند. اما با توجه به اینکه هدف سایتهای فروشگاهی، کسب درآمد و تبلیغات می باشد، کمتر به این مورد توجه میکنند.
سایتهای شرکتی اصولا به امکاناتی نظیر فرم مالی، مشاوره و فروش محصول نیاز دارند. درگاه بانکی با امنیتهای لازم نیز از دیگر امکاناتی است که برای سایتهای شرکتی و فروشگاهی الزامی می باشد.
بارگذاری تصاویر به ویژه برای سایتهای فروشگاهی نیز بسیار پر اهمیت است. ارائه تصاویر و فیلمهای با کیفیت از محصولات باعث اعتماد و جلب رضایت کاربران می شود.
برای طراحی سایت حرفه ای می توانید از سئو سایت اصفهان کمک بگیرید.